BOOM BM 9 DRAGLINE

Na 27 jaar in weer en wind te hebben gestaan heb ik ze gekocht voor een vriendenprijs met de belofte dat ik ze zou restaureren en niet zou verkopen voor oud ijzer. Ik heb ze naar huis gehaald op mijn eigen dieplader waar ze met een takelwagen opgezet was.  Toen ik thuiskwam met het  wrak  is er al een weddenschap afgesloten dat ik hem nooit meer aan de praat zou krijgen.

Na een wasbeurt met de stoomcleaner vanwege al het mos wat erop zat, en het vuil en roest, ben ik meteen begonnen met het demonteren. Eerst de kabels los en de giek eraf. Daarna alle losse spullen eruit en alle kappen  (wat er  van over was)  eraf. Daarna de kraan van de dieplader getild en de rupsen eraf gehaald. Daarna een uitgebreide wasbeurt met stoomcleaner, ca. ¾ dag werk, tijdens en na het wassen de cabinebeplating eraf gehaald zodat ik uiteindelijk een kaal, schoon chassis over had.

De machine binnen gezet  (dragen met een verreiker) en er eerst een paar uren naar gekeken hoe ik de reparatie het beste ter hand zou kunnen nemen.

Ik ben begonnen met de motor eraf te halen.  Omdat de uitlaat eraf gerot  was is er water ingelopen. Er stond water op de 2 zuigers en de cilinderwanden waren een centimeter diep ingeroest. Zelfs het gietijzeren carter was in het langs kapotgevroren, een scheur van ca.30 cm.

De motor uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De krukas was nog goed na enig polijstwerk weer in het blok gemonteerd met nieuwe lagers en afdichtingen, 2 nieuwe zuigers en cilinders erop + 4 nieuwe verstuivers waren de onderdelen voor de motor. Ondertussen alle loopwielen, onderrollen en sprockets eraf gehaald en schoongemaakt. Van de onderrollen de assen dikker gelast en afgedraaid. De bronzen bussen pas gemaakt op de assen. Daarna de rollen in de grondverf gezet. De loopwielen alleen verbust en de assen opgelast. De sprocket wielen zitten iets los op de as. De tanden wel opgelast en handmatig bijgewerkt met een kleine slijpschijf evenals alle meenemers aan de binnenkant van de rupsplaten.  Daarna nieuwe bussen en pennen en de platen pasgemaakt, zwart gemaakt en daarna alles weer gemonteerd op de kraan zodat de onderwagen weer klaar is nadat alle draadeinden en schroefverstellingen weer gangbaar gemaakt zijn . Dan de aandrijfassen losgehaald en de aandrijftandwielen vernieuwd. De gehele aandrijflijn gedemonteerd en schoongemaakt (koppelingen afgesteld en weer onder de kraan geschroefd.

Bij het omleggen van de rupsen bleek dat ik 2 rupsplaten te kort kwam,  niet meer te achterhalen dus zelf maar 2 platen gemaakt , ca. 3 dagen werk  (draaien, lassen , slijpen).

De bovenwagen ontroest en de diverse assen draaibaar gemaakt. Het ontroesten grotendeels gedaan met een naaldenbikhamer.  Dan de lieren en bedieningskamer gangbaar gemaakt. De rembanden heb ik laten zitten omdat de kraan toch alleen maar gebruikt wordt op shows etc. Nadat de motor weer opgebouwd is, de kraan technisch weer draaibaar gemaakt, zoals de tank erop bouwen die de vorige eigenaar nog gevonden had, de bedieningshandels proberen en uitvogelen voor hoe en wat de bediening is.

De giek uit elkaar geschroefd en nieuwe stukken ingelast. De bussen in de topschijven waren nog goed, daarom niets aan gedaan. Daarna geschuurd en in de oranje verf gespoten. De basismachine opgebouwd o.a. het plaatwerk gerepareerd wat er half af geroest was en weer op de kraan gebouwd, na eerst alles gericht, schoongemaakt en in de kleur gespoten hebben.

Het plaatwerk aangepast aan de ruiten die ik nog had staan evenals een nieuwe cabinedeur fabriceren omdat van de oude niets meer te maken was.

Omdat de vorige eigenaar de sleepbak gehouden heeft moest ik een oude bak aanpassen zoals  nieuwe scharnierpunten , bodem en zijwanden evenals nieuwe staaldraden. Na enkele dagen proefdraaien, verstellen etc. draait ze naar behoren en is ze helemaal afgewerkt zoals naamplaten erop.

 

Haar eerste evenement  is HIGRO 2012 in Schaijk waar ze uitvoerig getest zal worden.

Dit was op hoofdlijnen het verslag van de restauratie welke alles bijeen toch een halfjaar geduurd heeft.

 

Met dank aan degenen die mij geholpen hebben.